Ford Fiesta 1989-1997 |
|
Ford Fiesta 1989-1997W trzeciej generacji Fiesta w końcu doczekała się 5 drzwi. Zaprezentowana na początku roku 1989 trzecia generacje Fiesty dostała ogólny facelifting. Pojawiła się również wersja 5-drzwiowa, co miało na celu zatuszowanie największego niedociągnięcia tego auta. Jednakże, pomijając dodanie długo oczekiwanego wtrysku paliwa do modelu XR2, który stał się w ten sposób XR2i, oraz skonstruowanie nowego silnika ochrzczonego HCS, który był dostępny w wersjach 1.0 i 1.1, we Fieście pozostała stara skrzynia biegów. W efekcie auto nie wciąż nie inspirowało do jazdy w porównaniu ze swoimi konkurentami, nawet pomimo generalnej poprawy zawieszenia. Jednakże nawet to nie odstraszało europejskich nabywców małych aut, Fiesta III generacji sprzedała się w ciągu dwóch lat w milionie egzemplarzy. Co ciekawe - prasa motoryzacyjna nie była nadal pod wrażeniem. Największą gwiazdą nowej Fiesty okazał się RS Turbo. Wersja XR2i z turbodoładowaniem osiągała prędkość 210km/h. Wersja RS Turbo w 1992 roku przeszła małą rekonstrukcję i w ten sposób powstał model RS1800 z silnikiem 1.8 Zetec z wtryskiem, który był wtedy montowany również w Eskorcie XR3i. Pozwalało to rozwijać Fieście prędkość maksymalną 200km/h. Nazwa XR2 przestała być używana już na początku 1994 roku, a w jej miejsce pojawiła się nazwa Si - na modelu wyglądającym trochę mniej sportowo z silnikiem 1.4 PTE (czyli rozwiniętą wersją CVH) lub silnikiem Zetec o pojemności 1.6. Montowany w Fieście silnik Zetec od 1992 roku oraz zainstalowanie w niej różnych elementów zwiększających bezpieczeństwo, przeniesionych z Forda Modeno w 1994, pozwoliło utrzymać markę na konkurencyjnym poziomie. Chociaż zastąpiona nową, unowocześnioną wersją IV generacji w 1995 roku, Fiesta nadal sprzedawała się w niewielkich ilościach do 1997 roku jako "Fiesta Classic". Wtedy została zastąpiona Fordem Ka, którego konstrukcja była oparta oczywiście o Fiestę. W trzecim okresie Fiesta miała montowane silniki o pojemnościach od 1.0 do 1.8, które miały moc od 45KM aż do 133KM, co pozwalało rozwijać im prędkość maksymalną od 137km/h do 201km/h. Przyspieszenie od 0 do 100km/h trwało w zależności od silnika od 8.2 do 21.4 sekundy. |