Ford Fiesta 1995-1999 |
|
Ford Fiesta 1995-1999W 1995 roku Fiesta uzyskała nowy wygląd. Rok 1995 był przełomowy, nowy model auta został zaprezentowany we wrześniu we Frankfurcie. Bieg wydarzeń zdecydowanie się zmienił. Fiesta IV generacji dostała zupełnie nowy silnik Zetec-SE, zupełnie na nowo skonstruowane zawieszenie, natomiast silnik Valencja zmieniony został w Endura-E. Dzięki narodzinom nowego silnika, Fiesta przestała wydawać dziwne i nieprzyjemne dźwięki podczas jazdy. W mgnieniu oka, ślimakowata Fiesta zmieniła się w zwinną i dającą przyjemność z jazdy - od tej pory zakup Fiesty był bardzo dobrym wyborem. Podobnie jak Opel Corsa, niektóre warianty auta były dostępne w kolorze purpurowym i właściwie wszystkich do niego podobnych, jak na przykład liliowy. Kolory te z drugiej strony były bardzo nietypowe jak dla samochodu w tamtych czasach. W Brazyli przedstawiona została Fiesta z nadwoziem pickupa, która została nazwana Ford Courier. Auto to było sprzedawane również w Południowej Afryce jako Ford Bantam. Dokładnie ta wersja Fiesty była też sprzedawana przez Mazdę, oznaczoną mało marketingowym symbolem 121, chociaż model ten został w końcu wycofany ze sprzedaży. Zastąpiono go Mazdą Demio. Zaprzestano również montowania silników o pojemności 1.0 i 1.1 HCS. Benzynowy 1.3 i starzejący się diesel 1.8 pozostały właściwie niezmienione, podobnie jak standardowa pięciobiegowa skrzynia biegów. Opcjonalnie dostepna była też skrzynia automatyczna CTX. W Fiestach zaczęto montować również nowy 16-zaworowy silnik 1.25 Zetec, który wyznaczył nowe standardy dla silnika auta klasy B. Po wprowadzeniu do produkcji tego silnika wkrótce pojawił się nowy - 1.4. Wygląd wnętrza również został zmieniony, choć również skrytykowany - za zbyt niski standard w tylnej części dla pasażerów. Zewnętrzny facelift Fiesty III generacji nie został przyjęty z owacją - "rybia twarz", do której można było przywyknąć była jednak przedmiotem wielu kontrowersji. Jednakże możliwości techniczne Fiesty IV generacji ujęły prasę motoryzacyjną. Auto było nagrodą w wielu konkursach telewizyjnych. W czwartym okresie Fiesta miała montowane silniki o pojemnościach od 1.25 do 1.8, które miały moc od 60KM do 90KM, co pozwalało rozwijać im prędkość maksymalną od 156km/h do 179km/h. Przyspieszenie od 0 do 100km/h trwało w zależności od silnika od 12,7 do 22,1 sekundy. |