Wady i zalety |
|
Wady i zaletyWśród zalet Fiesty trzeba wymienić przestronne i przejrzyste wnętrze oraz staranne wykończenie. Obsługa auta nie wymaga jakichś super zdolności. Samochód ten pewnie zachowuje się na trasie. Relatywnie zużywa również nie najwięcej paliwa (między 7 a 9l/100km). Fiesta ma dobre właściwości jezdne i niskie koszty utrzymania, oraz stosunkowo dobre osiągi jak na takie auto. Fiesta ma również - jak każde auto - swoje wady. Niektóre wersje nie mają wspomagania układu kierowniczego, co utrudnia manewrowanie. Komfort jazdy obniża głośna praca silnika, zwłaszcza na wyższych obrotach. Auto jest również wrażliwe na zmiany obciążenia, no ale obciążyć je mogą raczej pasażerowie, a nie bagaż - ponieważ ma mały bagażnik (konkurencja w krótszych autach potrafiła znaleźć więcej powierzchni bagażowej). We Fieście można też narzekać na hamulce, a szkoda, bo auto jest stosunkowo lekkie. Należy też pamiętać, że powyższe wady i zalety dotyczą starszych modeli. Do nowych zaglądnęła technika i Ford postarał się wyeliminować te mankamenty, które występowały wcześniej. Fachowcy twierdzą, że najsilniejszym atutem Fiesty są silniki. Pierwsze modele z lat 70' bez problemu pozwalały przejechać nawet 100 tys. km. Na podstawie statystyk stworzono też listę najczęściej pojawiających się w trakcie użytkowania usterek. Trzeba wśród nich wymienić szybkie zużywanie się tarcz i bębnów hamulcowych oraz jednostronne działanie hamulca ręcznego. W układzie wydechowym pojawiały się różne defekty. Fiestę lubili nie tylko ludzie, ale również rdza - w efekcie progi nadwozia szybko ulegały korozji. Statystyki dotyczą modeli, które zostały wyprodukowane do 1989 roku. Wyniki badań niemieckiego automobilklubu pokazują również, że we Fiestach pojawiały się usterki w rozdzielaczach zapłonu i w gaźnikach (najczęściej na trasie). Niektóre egzemplarze miały również nietrwałe opony. Do drobniejszych wad należą: nieszczelność okien bocznych, trudności z uruchamianiem gorącego silnika oraz ciężko pracująca dźwignia zmiany biegów. Opinie użytkowników Ankietowani w Niemczech byli w 75 % zadowoleni z posiadanego auta. Ciekawy jest jednak fakt, że jedynie 9% przymierzało się do kupna Fiesty ponownie. Wyniki takie były zachęcające dla konkurencji, ponieważ brak zainteresowania w przyszłości tym autem był bodźcem do wypuszczania przez nią nowych modeli tej klasy. Aż 30% użytkowników zgłaszało problemy z hamulcami. 15% zgłaszało niezadowolenie z ogólnego wykonania auta. 19% Niemców miało problemu z odpadaniem silnika. Korozja szybko zjadała auta 12 % ankietowanych. Mimo wszystko Fiesta wciąż jest chętnie kupowana w Polsce. Generalna niezawodność oraz niska cena przyciągają nabywców. Auto jest przecież również funkcjonalne i oszczędza paliwo. Nie jest też drogie w eksploatacji. Do zakupu modeli S i XR2 należy przyłożyć się jednak ze szczególną ostrożnością.
|